Over mij
Hoe het ooit begon
Jaren geleden begon ik enthousiast aan mijn eerste baan als invaljuf in het speciaal onderwijs. Ik deelde het klaslokaal met nog een leerkracht en vond het lastig om mijn eigen weg als juf te vinden.. Vaak had ik nog het idee dat ik het net zoals mijn collega moest doen en voelde me meer stagiaire dan juf van een eigen groep.
Na deze invalbaan kreeg ik al snel een eigen groep in het basisonderwijs en merkte toen dat het een enorme uitdaging was om het zelf te doen en ook om het goed te doen. Er kwam veel op mij af. Het was een pittige groep 4 met 29 leerlingen.
Hoe moest ik de rust in de klas bewaren en hoe kon ik tegelijkertijd goed omgaan met moeilijke leerlingen, oudergesprekken, administratie, niet lesgebonden taken enz.
Ik wist soms niet waar ik moest beginnen, want tijdens de opleiding en de stages was dit eigenlijk ook niet zo aan de orde geweest. Er was altijd wel iemand waar ik op terug kon vallen. Toen ik eenmaal zelf een groep had, kwam ik erachter dat het in de praktijk toch weer anders was. Coaching van startende leerkrachten bestond in die tijd nog niet, want je had toch je diploma? Er werd vanuit gegaan dat je het dan ook allemaal wel wist.
Ik vond het moeilijk mijn ervaren collega’s bijvoorbeeld te vragen hoe zij nu omgingen met die ene leerling die behoorlijk aanwezig was in de klas of die leerling waar ik maar geen contact mee kon maken. Ik durfde geen nee te zeggen wanneer ik een taak toegeschoven kreeg waar ik eigenlijk geen tijd voor had. Ik werd er best onzeker van en kon er soms ook ’s nachts wel van wakker liggen. Dan maalden er allerlei gedachten door mijn hoofd en was ik bang dat ze mij niet goed genoeg zouden vinden en misschien zelfs wel ongeschikt als juf.
Ik wilde mijn werk per se goed doen en ben op zoek gegaan naar verschillende manieren, waardoor ik steeds beter werd in mijn werk.
Van leerkracht naar het coachen van leerkrachten
Inmiddels heb ik veel ervaring als leerkracht en is het helemaal goed gekomen. Ik heb mijn weg binnen onderwijsland gevonden en gewerkt in verschillende onderwijsvormen. De kinderen die ik ooit zo lastig vond, vind ik nu de leukste kinderen om mee te werken. Ik heb ontdekt dat je hier zelf ook een enorme invloed op kunt hebben. Ik heb zelfs ruim 10 jaar gewerkt in het speciaal basis onderwijs en geleerd hoe ik deze leerlingen op een leuke en ontspannen manier kan bereiken, zodat ook de groepsdynamiek positief blijft.
Inmiddels coach ik sinds een aantal jaren startende leerkrachten door middel van 1 op 1 gesprekken en Beeldcoaching®.
Op deze manier bereik ik nog meer leerkrachten en kinderen en dit geeft mij enorm veel voldoening en energie!
Wie ben ik?
Ik ben Gretha Meijer, een geboren Groningse, een getogen Hagenees en inmiddels al weer vele jaren gesetteld in het Noorden. Een mix van de Groningse nuchterheid met een sausje van Haagse enthousiasme en spontaniteit.
Ondanks tegenslagen, die uiteraard ook wel eens op mijn pad komen, zie ik altijd mogelijkheden om de dingen anders op te pakken en mijzelf uit te dagen.
Kan het niet linksom dan maar rechtsom en desnoods er dwars doorheen.
In mijn vrije tijd vind ik het heerlijk om er samen met mijn gezin op uit te gaan, borrelen met vrienden of wanneer het mooi weer is, heerlijk in de tuin bivakkeren.
Ik ben rustig en toegankelijk en vind het fijn om mee te denken met een ander of een ander na laten denken, zodat zij ook het beste uit zichzelf kan halen.
Dit gun ik leerkrachten en leerlingen ook.
Ik gun ieder kind een leerkracht die hem of haar ziet, begrijpt en het kind achter het gedrag ziet en ik gun iedere leerkracht een heerlijke klas met leerlingen, zodat zowel de kinderen als de leerkracht het beste uit zichzelf kunnen halen.
Mijn visie
Leerkrachten staan met nog meer passie, plezier en ontspanning voor de klas wanneer ze goede coaching en begeleiding krijgen tijdens de eerste jaren van hun loopbaan.
Het verschil tussen de opleiding en de praktijk is soms groot. Veel leerkrachten haken dan ook af in de eerste 3 jaren. Dit vind ik vreselijk jammer, want dit zijn vaak hele goede leerkrachten die verloren gaan voor het onderwijs.
Wanneer er meer aandacht is voor coaching en begeleiding van startende leerkrachten, ben ik ervan overtuigd dat er minder uitval onder leerkrachten zal zijn.
Ik vind dat leerkrachten moeten leren ontdekken wie ze zijn in de rol van leerkracht en daarbij is een stuk bewustwording van taal en gedrag van de leerlingen (verbaal en non-verbaal) en eigen taal en gedrag erg belangrijk. In mijn ogen is hier tijdens de opleiding te weinig aandacht voor en wordt er teveel gekeken naar het geven van goede lessen en niet naar het omgaan met bijvoorbeeld moeilijke groepen. Door een stuk bewustwording kunnen een heleboel problemen voorkomen worden en is er meer tijd en ruimte voor leuke dingen samen met de leerlingen.
Als je me zou kennen zou je weten dat
Ik altijd op hoge hakken loop en jarenlang geen platte schoenen in de kast had staan.
Ik ooit van ieder kind in mijn klas een reep Tony Chocolonely heb gekregen en dus inmiddels ervaringsdeskundige op dit gebied ben.
Ik zoveel boeken koop, dat ik niet eens tijd heb om ze allemaal te lezen.
Je mij altijd moet waarschuwen voor een afstapje, anders lig ik zo beneden (en dat ligt niet aan de hakken).
Ik van nature veel gebaren gebruik, wanneer ik praat.